22 Ceres

In 1967 heeft meneer De Winter een schip laten bouwen bij Boele en Tjib van der Werff. Dit schip zou in eerste instantie 8 meter lang worden, op basis van een tekening van Vripack. Echter, tijdens de bouw bleek het schip niet mooi gelijnd te zijn. In overleg met meneer De Winter is toen besloten om het schip een halve meter langer te maken, zonder dat hiervoor extra betaald hoefde te worden.
Ceres1Ceres2
Nadat het casco klaar was, is op advies van meneer De Winter een gereviseerde mercedes 180 bij Rondema in Rotterdam gekocht en ingebouwd. Helaas was dit geen goede beslissing. Tot tweemaal toe is de krukas van deze motor gebroken. Hieropvolgend heeft de Schiffart in Grou een BMC in het schip gebouwd. Zolang meneer De Winter het schip in handen heeft gehad, is het altijd voor onderhoud en winterstalling bij de werf geweest.

foto-bij-brief-ceres 

In 1987 heeft Boele van der Werff de boot verkocht voor mevrouw De Winter. Meneer De Winter was toen helaas al overleden.

Meneer Kerbof, de huidige eigenaar van het schip, weet te vertellen dat hij het schip van meneer De Vries (wonende te Ureterp) had gekocht. Hiervoor was het schip in handen van M. van Diermen uit Zwitserland (het schip had toen de naam "Blonay"), die het schip weer had gekocht van meneer Kenter.

In al de jaren dat het schip heeft rondgevaren is er veel aan het schip veranderd. Zo is de stuurhut volledig dichtgemaakt, en is er een grotere achterkajuit op het schip gekomen. Verder is de BMC inmiddels weer vervangen voor een andere motor, en heeft het schip nu een boegschroef. Gelukkig is het schip nog altijd mooi om te zien, en is het interieur, met het originele werfplaatje, al die jaren gelijk gebleven.

Libert 

Meneer Kerbof en zijn vrouw, wonende te Delfzijl, varen met veel plezier met de Kon-tiki en hopen dit nog lang te kunnen doen.

winter2010